Ibland är logiken inte glasklar när jag följer nyheterna. Denna gång funderar jag över piloterna inom SAS. 900 piloter strejkar mitt i semesterperioden. Det är tydligen den sjätte strejken på tolv år. Alla tidigare minns jag inte men den våren 2019 kommer jag ihåg. Långt över tusen piloter strejkade då. Ett av argumenten var att de ansåg sig ha sämre lön än sina internationella kollegor. Nu skriver Svensk pilotförening på Facebook om ”SAS ledning och deras brist på respekt för den Svenska modellen”.

Då skulle lönerna höjas och anpassas till internationell nivå och nu ska allt följa den svenska modellen. Den svenska modellen är en politisk idé med rötter i 1930-talet och folkhemsbygget. Det är givetvis inget som präglar villkoren på den internationella arbetsmarknaden.

Som vanligt vid förhandlingar har vi utomstående inte hela bilden. Vi saknar överblick av just denna yrkesgrupps situation, övriga gruppers och ledningens. Men en sak är säker. Verksamhet på en global marknad är en utmaning där löne- och anställningsvillkor kan vara likvärdiga hos olika aktörer, en konkurrensfördel eller en väg mot företagets undergång. Inom flygbranschen krigar de dessutom mot ”flygskammen” som frodas i klimatkrisens spår. Nu raseras dessutom semesterplanerna för många samtidigt som vi väntar på vilken effekt strejken ger på SAS livskraft.

Kvinna med munskydd sitter och väntar på en flygplats.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse som användare samt för att säkerställa webbplatsens funktioner och tjänster. 

Upptäck mer från Anitas balkong

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa