Ett enda fartyg påverkar världshandeln. Ett! Det sitter fast på tvären i Suezkanalen och blockerar all trafik. En stor kris för den internationella handeln där varor skeppas mellan kontinenter. Fraktfartyget är den akuta nya krisen, pandemin är den pågående redan årslånga. Båda sätter fokus på krisberedskap och självförsörjning genom närproducerat.

Att Sverige inte varit i krig på evigheter är både vår lycka och förbannelse. Bilder av stora kriser har bleknat och då har krisberedskapen tonats ner. I kris är vår självförsörjningsnivå för livsmedel extremt låg och pandemin visade att sjukvårdens beredskapslager var alldeles för tomma. Vi verkar leva i en utopi. Ett teoretiskt idealsamhälle där det internationella samarbetet och varuflödet ska lösa våra tillkortakommanden. Pandemin och haveriet i Suezkanalen visar att det inte alltid är lösningen. Vi behöver en plan B för plan A var inte optimal. Utmaningen är att många politiker och myndigheter är inblandade. Vi har en skog av makthavare med egna revir. Förväntar mig att många kommer att utreda pandemins effekter på det egna sakområdet. Sedan återstår frågan om hur någon ska kunna se skogen när alla kramar sitt eget träd. Men åtminstone skogen är närproducerad oavsett vad som händer i den.

Handel
Handla miljösmart
hur går det till
i en global värld

smycken från Kina
kläder från Bangladesh
frukt från Sydafrika

hela världen finns
lätt åtkomlig
i varje butik

vi har redan allt
handlar ändå mer
utan eftertanke.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse som användare samt för att säkerställa webbplatsens funktioner och tjänster. 

Upptäck mer från Anitas balkong

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa